Biobased en 100% circulaire verkeersborden

In plaats van aluminium bestaan de borden uit rijstvliescomposiet.

VAN 130 NAAR 100
Op 16 maart 2020 ging in heel Nederland de snelheid overdag terug van 130 naar 100 km per uur. Voor die tijd zijn langs de Nederlandse snelwegen vele verkeersborden vervangen.
Naast de traditionele materialen waarvan de borden zijn geproduceerd, worden dit keer ook verkeersborden en de hectometerbordjes toegepast die zijn geproduceerd van rijstvliesjes.

Het is aangetoond dat de rijstvlies verkeersborden een significant lagere CO2 footprint hebben dan de traditionele borden en een levensduur die minstens net zo lang is.

Advies- en ingenieursbureau Sweco

Het verkeersbord en de hectometerbordjes zijn volledig houtvrij en bestaan voornamelijk uit polymeer gebonden rijstschilletjes. Belangrijk voordeel is dat de rijstvliesgrondstof voor de verkeersborden wordt gewonnen uit reststromen van de voedselindustrie. Dit betekent dat het product wordt gecreëerd uit secundaire reststromen. Het landgebruik en de ecologie wordt hiermee niet extra belast.

CIRCULAIRE OPLOSSING

Doordat de borden 100% kunnen worden hergebruikt, kan na beschadiging en/of einde levensduur het materiaal volledig worden ingezet voor een nieuw verkeersbord of hectometerbordje. Dit maakt het een vrij unieke, circulaire oplossing.

CO2 FOOTPRINT

Advies- en ingenieursbureau Sweco heeft onafhankelijk onderzoek gedaan naar de duurzaamheid van het rijstvlies verkeersbord waarbij is aangetoond dat de borden een significant lagere CO2 footprint hebben dan de traditionele borden en een levensduur die minstens net zo lang is.

MEER OVER NOWOOD
N34: de Hunebed Highway. Voorzien van rijstvliesjes
Een duurzaam tweede leven voor kantoorpand